fredag 19 december 2014

Får jag ta några minuter av din tid?

Ok, jag är inte världens bästa bloggare. Jag har inte tusentals läsare. Men ändå. Hur som helst.

Kommer ni ihåg Ebola-larmet för en tid sedan? För oss här i västvärlden är det kanske över. Men för tusentals i de länder som drabbades värst är det långt ifrån över.

Antalet barn som blev föräldralösa är nog en svårräknad summa. Men de är många och kämpar för sin överlevnad. Inte nog med att de förlorat sina föräldrar, de blir utstötta i byn eller var de nu bor och behandlas som smittade även om de inte är det. I bästa fall tar någon hand om dem. I sämsta fall inte. Hemlösa barn hamnar i en oerhört utsatt situation. Det behöver man inte vara expert för att lista ut. Vad gäller tjejer/kvinnor (säkert pojkar med) så behöver du inte fundera länge på vad som blir enklaste sättet att tjäna pengar på, oavsett ålder. Japp, prostitution.

Magda Gad är en modig journalist och skriver om det i sin blogg här. Hon är på plats, ser och upplever det här just nu.

Om du som jag blir berörd, inte bara för att det är jul, utan för att du är medmänsklig helt enkelt. Och vill göra nåt så rekommenderar hon MoreThanMe. Denna organisation är redan på plats och du kan enkelt donera via deras hemsida. Rädda Barnen och SOS barnbyar är på plats men har inte kommit igång med något arbete ännu tydligen. Däremot jobbar de med att förhindra smittan, sprida information och annat preventivt arbete bland folket.

Kampen är inte över. Du behövs.

Ingen har bett mig skriva detta, jag kom på det helt själv. För jag blev så berörd ända in i själen av Magdas blogg. Läs gärna några inlägg, jag lovar att det kommer inte lämna dig oberörd.

Och så tänker du säkert att det behövs hjälp på hemmaplan med. Klart det gör.
Om du kollar lite under kyrkor där du bor pågår det säkert insamling av kläder eller klappar till olika boende. Flyktingförläggningar eller kvinnojourer. Det gör det här. Och dom fick många klappar av oss häromdagen i sin insamling för julklappar till de familjer som inte har det så bra just nu.

Kram och trevlig helg!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar